En digital markedsfører bruker digitale kanaler for å nå kunder, bygge merkevarebevissthet og markedsføre produkter og tjenester.
På grunn av den unike kombinasjonen av planlegging, kreativitet og strategi deres rolle krever, bruker digitale markedsførere mange hatter.
De må mestre et bredt spekter av ferdigheter og verktøy for å holde seg på toppen av de stadig voksende digitale mediekanalene de bruker til å lage, distribuere, administrere og spore kampanjer innen for digital markedsføring.
Markedsføring i sosiale medier
Den strategiske opprettelsen og plasseringen av naturlig innhold som promoterer produktet eller merkevaren din på tvers av bedriftens egne Instagram-, Twitter-, Facebook- og LinkedIn og Youtube (++) – samt innleggene du betaler for å vises på andres kanaler. Dette er selvfølgelig en viktig del av digital markedsføring.
Inbound marketing
Dette er alt å gjøre som involverer bedriftens nettsteds evne til å tiltrekke, engasjere og konvertere brukere.
Vanligvis innebærer dette å fylle nettstedet ditt med den typen interessant og nyttig innhold – artikler, nyttige blogginnlegg og så videre – som appellerer til publikummet du prøver å tiltrekke.
Disse bør være gjennomtenkt utformet og skrevet for enten å rangere høyt for ofte søkte søk eller ha en fengende nok tilslutning til at publikum vil dele dem gjennom andre kanaler.
Markedsføring med E-post
Dette er den mest direkte måten å pleie relasjoner med eksisterende kunder på, holde dem informert med oppdateringer og øke deres engasjement med merkevaren din, samt å nå potensielle kunder med en svært målrettet og rimelig kampanje. E-post markedsføring er en veldig viktig del av digital markedsføring.
PR
Digitale markedsførere er ofte involvert i selskapets innsats for å få dekning fra andre publikasjoner – setter teammedlemmene i stand til å skrive ekspertise artikler eller relevante artikler for populære blogger eller nettmagasiner, eller til å gi intervjuer til digitale aviser, podcaster og så videre. Dette bidrar igjen til å øke bevisstheten om selskapet og etablere dets lederskap som eksperter på sitt felt.
Betal-per-klikk-annonser (PPC).
Den direkte tilnærmingen, ganske enkelt å betale for annonser, sikrer at du får flere potensielle kunder på merkevaren eller nettstedet ditt. Enkelt i konsept, komplisert i utførelse: gitt hvor mye penger som brukes på dette, krever PPC-annonsering en nøye gjennomtenkt strategi for å sikre at annonsene dine bare plasseres der de vil være mest effektive.
Analyse og rapportering
Til slutt krever alle de ovennevnte strategiene post-mortem-analyser for å finne ut hva som fungerte og hva som var feil bruk av tid og penger.
Det er nå mulig å få svært detaljerte oversikter over hvor den digitale trafikken din kommer fra og hvor den går, hvilke søkeord eller bilder som er mest effektive for å tiltrekke klikk, og så videre.
Å sortere gjennom dette fjellet av informasjon sikrer at hver digital markedsføringskampanje lærer av manglene til den før, for å bedre målrette den riktige målgruppen fremover.
Ingen av disse strategiene eksisterer isolert fra de andre. Effektive digitale markedsførere vurderer suksessen til hver av disse kanalene for å sikre at de jobber sammen med hverandre – og med alle tradisjonelle markedsføringskanaler selskapet også investerer i, inkludert trykte annonser, PR-kampanjer, lojalitetsprogrammer og mer – for å avansere selskapets mål.
Digitale markedsførere kan også hjelpe til med å administrere kunderelasjoner på tvers av de digitale kanalene nevnt ovenfor, ved å kommunisere med kunder for å forutse deres behov og forventninger.
Denne prosessen med å bli kjent med målkunder, deres ønsker og prioriteringer gir uvurderlig informasjon for å hjelpe et selskap med å sikre konsistente og høykvalitets interaksjoner og opplevelser, som igjen bygger merkelojalitet.
For å gjøre alt dette, er digitale markedsførere avhengige av en rekke ferdigheter og verktøy. Avhengig av selskapet og dets mål, kan det hende de må jobbe med verktøy som Google Analytics, Ahrefs, Facebook Ads Manager, Mailchimp og Salesforce osv – som til sammen representerer bare en liten brøkdel av det brede utvalget av verktøy utviklet for å hjelpe arbeidet til en digital markedsfører mer effektivt.