Webdesign er det som skaper det generelle utseendet og følelsen når du bruker et nettsted. Det er prosessen med å planlegge og bygge elementene på nettstedet ditt, fra struktur og layout til bilder, farger, fonter og grafikk.
Webdesign har en rekke komponenter som jobber sammen for å skape den ferdige opplevelsen av et nettsted, inkludert grafisk design, design av brukeropplevelse, grensesnittdesign, søkemotoroptimalisering (SEO) og innholds skaping.
Disse elementene bestemmer hvordan et nettsted ser ut, føles og fungerer på ulike enheter.
Webdesign er forskjellig fra webutvikling, som er selve kodingen som får en nettside til å fungere. Når du bygger et nettsted, trenger du både webdesign og webutvikling.
Selv om du kan finne webdesignere som også er nett- og UX-utviklere, er disse distinkte sett med ferdigheter. Webdesignere tar ideene dine og gjør dem til en fremvisning som viser hvordan din fremtidige nettside vil se ut.
Webdesignere håndterer den kreative delen av å designe et nettsted.
Webutviklere – også noen ganger kalt dataingeniører eller kodere – tar modellen din som en webdesigner har laget og oversetter den til et kodespråk slik at den kan vises på nettet.
De gjør nettsteder funksjonelle, noe som ofte betyr tilpassede kodende widgets og andre verktøy.
En UX-utvikler, er den som gjør nettstedet ditt brukervennlig. De har tekniske ferdigheter så vel som designferdigheter og setter dem i gang med å lage nettsider som tiltrekker og holder på besøkende.
Hvorfor er webdesign viktig for din bedrift?
Førsteinntrykket betyr mye. Vi kan ikke understreke dette punktet nok: Hvis du ikke har en sterk tilstedeværelse på nettet, holder du merkevaren din tilbake.
Potensielle kunder som søker på nettet etter merkevaren din og ikke finner noe, kan tro at du har gått konkurs.
Hvis de søker og finner noe underordnet, vil de få inntrykk av at du ikke bryr deg mye om bedriften eller produktet ditt. Gjør ethvert forhold som begynner på nettstedet en flying start ved å få riktig webdesign.
Hvordan ser god webdesign ut?
God webdesign er ikke subjektivt. Med andre typer design, som illustrasjoner eller klistremerker, er mye av det som er “bra” opp til betrakterens smak.
Med webdesign er grensen mellom “bra” og “ikke bra” mye mer definert. Et godt designet nettsted er et nettsted som perfekt skaper opplevelsen den besøkende ser etter.
Webdesign som fungerer er webdesign som konverterer. På markedsførings språket betyr “å konvertere” å få brukeren til å utføre en bestemt handling. Når en bruker følger opp med en handling som nettstedet ditt har satt dem opp til å utføre, foretok nettstedet en konvertering.
Konverteringer kan være hva som helst, som å registrere seg for et nyhetsbrev, foreta et kjøp, åpne en konto eller få tilgang til mer innhold på nettstedet.
Effektiv webdesign bringer noen forskjellige elementer sammen for å fremme konverteringer. Disse inkluderer:
- Overbevisende bruk av negativ plass
- Tydelig presenterte valg for brukeren (jo færre valg brukeren har, jo mindre sannsynlig er det at de blir overveldet og forvirret)
- Åpenbare, klare oppfordringer til handling
- Begrensede distraksjoner og en gjennomtenkt brukeropplevelse (side har kun bilder og tekst som er 100 % relevant for emnet på siden, med kun knapper som fører til ønskede handlinger og bruk av skriftvarianter for fremheving og oppfordringer til handling, ikke bare for å ha forskjellige skrifttyper)
- Responsivt design (et design som endrer størrelse og reorienterer seg til brukerens skjerm, noe som gjør nettstedet enkelt å bruke på alle enheter: telefon, nettbrett, bærbar PC eller stasjonær nettleser.
- Skrifttyper med passende størrelse som følger et hierarki
- Relevant innhold og bilder av høy kvalitet som fanger lesernes oppmerksomhet
- En balanse mellom mengden tekst og bilder på hver side (for mye tekst kan overvelde en besøkende, for lite tekst kan være like uengasjerende)
Hvis du ikke tror estetiske designvalg påvirker konverteringer, tenk igjen. Nettstedet ditt må være attraktivt – spesielt for den potensielle brukeren din, så prøv å finne ut hvilken stil som vil snakke til dem.
Invester i iøynefallende bilder som fungerer med merkevaren din. Hold deg unna åpenbare å generelle arkivbilder.
Å forbli tro mot merkevaren din er nøkkelen til vellykket nettsted design. Selv den vakreste nettsiden er ubrukelig hvis den ikke samsvarer med merkevaren din.
Opprette en nettside som virkelig fungerer
Ved å ta en praktisk rolle i nettstedets designprosess, vil du garantere at du får et nettsted som oppfyller eller overgår forventningene dine.
Fortell webdesigneren din om merkevaren din, stemmen din og hva du planlegger å oppnå med nettstedet.
Jo mer informasjon de har, jo bedre rustet er de til å levere det perfekte webdesignet for deg. Forklar visjonen din for dem, og la dem gjøre magien sin.