Digital markedsføring er annonsering levert gjennom digitale kanaler som søkemotorer, nettsider, sosiale medier, e-post og mobilapper.
Ved å bruke disse nettbaserte mediekanalene er digital markedsføring metoden som selskaper støtter varer, tjenester og merkevarer. Forbrukere har i dag blitt sterkt avhengige av digitale midler for å undersøke produkter.
Mens moderne digital markedsføring er et enormt system av kanaler som markedsførere ganske enkelt må ombord på merkevarene sine, er annonsering på nettet mye mer kompleks enn kanalene alene.
For å oppnå det sanne potensialet til digital markedsføring, må markedsførere grave dypt inn i dagens enorme og intrikate verden på tvers av kanaler for å oppdage strategier som har en innvirkning gjennom engasjement markedsføring.
Engasjement markedsføring er metoden for å danne meningsfulle interaksjoner med potensielle og returnerende kunder basert på dataene du samler inn over tid.
Ved å engasjere kunder i et digitalt landskap bygger du merkevarebevissthet, setter deg selv som en tankeleder i bransjen og plasserer virksomheten din i forkant når kunden er klar til å kjøpe.
Ved å implementere en digital markedsføringsstrategi kan markedsførere samle verdifull innsikt i målgruppen atferd mens de åpner døren for nye metoder for kundeengasjement.
Når det gjelder fremtiden for digital markedsføring, kan vi forvente å se en fortsatt økning i mangfoldet av bærbare enheter tilgjengelig for forbrukere. Forbes spår også at sosiale medier vil bli stadig mer konverserende i B2B-området, videoinnhold vil bli foredlet for søkemotoroptimalisering (SEO), og e-postmarkedsføring vil bli enda mer personlig.
Hvordan markedsføre digitalt?
Digital markedsføring spenner over et enormt nettverk av digitale berøringspunkter som kunder samhandler med mange ganger om dagen. For å kunne bruke disse kanalene på riktig måte, må du ha forståelse for hver enkelt av de.
Betalt søk. Betalt søk, eller betal-per-klikk (PPC)-annonsering, refererer vanligvis til det sponsede resultatet på toppen eller siden av en søkemotor resultat (SERP). Disse annonsene belaster deg for hvert klikk, og de kan skreddersys til å vises når bestemte søkeord angis, slik at annonsene dine målrettes mot målgrupper som søker noe spesielt.
Disse annonsene kan være ekstremt effektive, ettersom de er avhengige av data hentet fra enkeltpersoners atferd på nettet og brukes til å øke trafikken på nettstedet ved å levere relevante annonser til de riktige personene til rett tid.
Disse annonsene involverer også retargeting, noe som betyr at avhengig av kundenes handlinger, kan markedsførings automatiseringsverktøy lage unike, personlige annonser på tvers av plattformer.
Søkemotoroptimalisering (SEO). SEO er prosessen med å optimalisere innholdet, det tekniske oppsettet og rekkevidden til nettstedet ditt, slik at sidene dine vises øverst i et søkemotor resultat (feks Google) for et spesifikt sett med søkeord (feks Skalljakke).
Bruk av SEO kan lede besøkende til nettstedet ditt når de viser atferd som antyder at de søker etter relevante produkter. Mens PPC og retargeting har sin plass, har organisk nettrafikk tjent gjennom søkemotoroptimalisering enorm innflytelse på søke rangeringer og organisk nettsted trafikk.
Ved å bruke søkeord og fraser kan du bruke SEO til å øke synligheten massivt og starte et varig kundeforhold. SEO er definert som å øke et nettsteds rangering i søkeresultater på nettet, og dermed dets organiske nettsted trafikk, ved å bruke populære søkeord og fraser.
Sterke SEO-strategier er enormt innflytelsesrike i digitale markedsføringskampanjer siden synlighet er første skritt til et varig kundeforhold.
Innholdsmarkedsføring. Effektiv innholdsmarkedsføring er ikke ytre salgsfremmende, men tjener snarere til å utdanne og inspirere forbrukere som søker informasjon.
Når du tilbyr innhold som er relevant for publikummet ditt, kan det sikre deg som en tankeleder og en pålitelig informasjonskilde, noe som gjør det mindre sannsynlig at andre markedsføringstiltak går tapt i det statiske.
I den selvstyrte kjøperens alder får innholdsmarkedsføring tre ganger flere potensielle kunder enn betalt søkeannonsering, så det er vel verdt den ekstra innsatsen.
Markedsføring i sosiale medier. Nøkkelen til effektiv markedsføring på sosiale medier går langt utover bare å ha aktive sosiale medier kontoer.
Du må også veve sosiale elementer inn i alle aspekter av markedsføringstiltakene dine for å skape så mange peer-to-peer-delingsmuligheter som mulig.
Jo mer publikummet ditt blir inspirert til å engasjere seg i innholdet ditt, desto større sannsynlighet er det for at de deler det, noe som potensielt kan inspirere jevnaldrende til å bli kunder også.
Markedsføring på e-post. Etter mer enn to tiår er e-post fortsatt den raskeste og mest direkte måten å nå kunder med kritisk informasjon.
I dag må vellykkede e-postkampanjer være utrolig engasjerende, relevante, informative og underholdende for ikke å bli begravet i kundens innboks.
For å lykkes, bør markedsførings-e-postene dine tilfredsstille fem kjerne attributter. De må være pålitelige, relevante, samtale, koordinerte på tvers av kanaler og strategiske.